Diseño de repositorios de objetos de aprendizaje como estrategia de reutilización e integración de contenidos en modelos de educación virtual

Published in: Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity: Proceedings of the 11th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: August 14-16, 2013
Location of Conference: Cancun, Mexico
Authors: William Mauricio Rojas Contreras
Jonas Montilva
Miguel Hurtado
Refereed Paper: #240

Abstract:

In English:
Virtual education environments have enabled development process optimization, integration, reuse and access content through the use of learning objects which are stored and managed through learning object repositories (ROA). To ensure interoperability, reuse and integration of learning objects are created as SCORM standards that enable structural certify interoperability of these objects. Additionally there are Elearning Management Systems (LMS) which can design courses from the reuse and integration of learning objects. These objects have been previously searched and selected repository which helps reduce the time and content generation indicators increase reuse and integration of content in virtual education models. This paper describes the software architecture based on Web services management system repository and later incorporated into a comprehensive system of distributed repositories articulated with a conventional LMS. This system integrates two processes in a system that in normal operating current as independent systems, a task must be selected learning object and then manually bring the LMS which presents scenarios in many interoperability issues. The added value of this work is that organizations providing virtual education can take this software architecture to create their own repositories and reduce the time of generating the content.


In Spanish:
Los entornos de educación virtual han permitido optimizar los procesos elaboración, integración, reutilización y acceso de contenidos a traves de la utilización de objetos de aprendizaje los cuales se almacenan y gestionan a traves de repositorios de objetos de aprendizaje (ROA). Para garantizar la interoperabilidad, reutilizacion e integracion de objetos de aprendizaje se han creado estándares como SCORM que permiten certificar la interoperabilidad estructural de estos objetos. Adicionalmente existen los Sistemas de gestion de Elearning (LMS) los cuales permiten diseñar cursos a partir de la reutilización e integración de objetos de aprendizaje. Estos objetos han sido buscados y seleccionados previamente en repositorios lo cual permite disminuir los tiempos en la creación de cursos y aumentar los indicadores de reutilización e integración de contenidos en modelos de educacion virtual. En este articulo, se describe la arquitectura de software basada en servicios web de un sistema de gestión de repositorios para posteriormente incorporarla a un sistema integral de repositorios distribuidos articulado con un sistema LMS convencional. Este sistema integra en un sistema dos procesos que en condiciones normales actuales funcionan como sistemas independientes, en una tarea se debe seleccionar el objeto de aprendizaje y luego llevarlo de forma manual al LMS lo cual en muchos escenarios presenta problemas de interoperabilidad. El valor agregado fundamental de este trabajo es que organizaciones que ofrezcan educación virtual pueden tomar esta arquitectura de software para crear sus propios repositorios y disminuir los tiempos de generación de los contenidos.