Desarrollo de un objeto de aprendizaje para la enseñanza de las matemáticas: el caso de las funciones

Published in: Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity: Proceedings of the 11th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: August 14-16, 2013
Location of Conference: Cancun, Mexico
Authors: Eusebio Jiménez López
Mario Luna Cámara
Marco Herminio Cepeda Mendivil
Laura Olivia Amavizca Valdez
Helga Karina Tolano Gutiérrez
Luis Reyes Avila
Soila del Carmen López Cuevas
Rafael Peraza Arrollo
Refereed Paper: #198

Abstract:

In English:
The WEB and software development, as well as the introduction of new teaching methods in competence-based education (CBE), have given a new twist to the traditional methods of education. Computational tools are today, contributing to the improvement of the teaching and learning processes. This article presents the development a learning-object (LO) oriented towards the teaching of mathematics, specifically the study of functions and their classification. The object integrates software in ASP 2005 which serves to assess users’ knowledge. Up-to-date multimedia tools such as Adobe Photoshop, Adobe Fireworks, Adobe Flash Professional, Microsoft Visual Studio 2010 were used for the development of LO. The developed software and the learning-object contribute to improve the process of teaching and learning in the CBE.


In Spanish:
La WEB y el desarrollo de software, así como la introducción de nuevos métodos de enseñanza basados en la Educación Basada por Competencias (EBC), han dado un nuevo giro a los métodos tradicionales de la educación. Las herramientas computacionales están contribuyendo hoy en día, al mejoramiento de los procesos de la enseñanza y el aprendizaje. En este artículo se presenta el desarrollo un Objeto de Aprendizaje (OA) orientado hacia la enseñanza de las Matemáticas, específicamente al estudio de las funciones y su clasificación. El objeto integra un software hecho en ASP 2005 el cual sirve para evaluar el conocimiento de los usuarios. Fueron usadas herramientas multimedia actualizadas tales como, Adobe Photoshop, Adobe Fireworks, Adobe Flash Professional, Microsoft Visual Studio 2010 para el desarrollo del OA. El software desarrollado y el objeto de aprendizaje contribuyen a mejorar el proceso de la enseñanza y el aprendizaje del EBC.