In English:
Competence-Based Education (CBE) has been proposed as an alternative to achieve a meaningful and
collaborative learning in students. Within the didactic of the CBE, the learning-based projects (LBP) is a
technique that promotes active learning, because it is based on the development of a project in which basic skills
are used to develop a product that goes beyond the academic and university. This article presents the experiences
of the application of the LBP in matter of mechanisms related to the career of Mechatronics at Universidad La
Salle Noroeste. The project was called to the University by a spin-off company and consisted of the design,
manufacture and control of two robots. For the development of the project the students were divided into two
groups. One group designed a delta parallel robot and the other an anthropomorphic robot 2 DOF. It was applied
knowledge of mathematics, robotics, programming, control and numerical methods for the development of robots.
The LBP technique is useful and practical for students learning, since it allowed an active, collaborative,
meaningful and contextualized learning with industry.
In Spanish:
La Educación Basada en Competencias (EBC) ha sido propuesta como alternativa para lograr un aprendizaje
significativo y colaborativo en los alumnos. Dentro de las didácticas del EBC, el Aprendizaje Basado en
Proyectos (ABP) es una técnica que favorece el aprendizaje en forma activa, pues se basa en el desarrollo de un
proyecto en el que los conocimientos básicos son usados para desarrollar un producto que va más allá de lo
académico y de la Universidad. En este artículo se presentan las experiencias de la aplicación del ABP en la
materia de Mecanismos relacionada con la carrera de Mecatrónica de la Universidad La Salle Noroeste. El
proyecto fue requerido a la Universidad por una empresa SPIN – OFF y consistió en el diseño, fabricación y
control de dos robots. Para el desarrollo del proyecto los alumnos se dividieron en dos grupos. Uno grupo diseñó
un robot delta paralelo y otro un robot antropomorfo de 2 GDL. Se aplicaron conocimientos de matemáticas,
robótica, programación, control y métodos numéricos para el desarrollo de los robots. La técnica del ABP es útil y
práctica para el aprendizaje de los alumnos, pues permitió un aprendizaje activo, colaborativo, significativo y
contextualizado con la industria.
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