Desarrollo de objetos virtuales de aprendizaje en el área de biología, para la educación básica secundaria

Published in: Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity: Proceedings of the 11th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: August 14-16, 2013
Location of Conference: Cancun, Mexico
Authors: Ivan Fernando Casanova Rojas
Jhonattan Smith Peláez Nimisic
Oscar Agudelo Varela
Refereed Paper: #49

Abstract:

In English:
This article describes the process of creating virtual learning objects (VLO) to support the teaching of biology in courses sixth, seventh, eighth and ninth of basic education. The virtual learning objects to develop comprise 50% of the total contents stipulated in the project “Universidad de los Llanos –Meta Government” ("DESIGN AND IMPLEMENTATION OF A UNILLANOS VIRTUAL MODEL OF EDUCATION , SUPPORTED IN ICT IN THE DEPARTMENT OF META "), the OVA includes total content for the subjects of math, physics, biology and chemistry. The OVA are composed of animations, interactive assessments and they are within a GUI application that can be used in stand-alone or web as it is developed d in Adobe Flash and ActionScript 3. The intention is that these OVA help students to understand the content in a pleasant and attractive form what they have studied in class.


In Spanish:
Este artículo describe el proceso de la creación de objetos virtuales de aprendizaje (OVA) para apoyar la enseñanza de biología para los grados sexto, séptimo, octavo y noveno de educación básica. Los objetos virtuales de aprendizaje a desarrollar comprenden el 50% del total de contenidos para la materia de BIOLOGIA en los grados sexto, séptimo, octavo y noveno, estipulados en el proyecto Universidad de los Llanos- Gobernación del Meta (“DISEÑO E IMPLEMENTACION DE UN MODELO DE EDUCACION VIRTUAL DE UNILLANOS, APOYADO EN LAS TIC EN EL DEPARTAMENTO DEL META”). Los OVA mencionados anteriormente están conformados por animaciones, interactivos y evaluaciones; todo esto dentro de una aplicación con interfaz gráfica que se podrá utilizar en modo stand-alone o web, ya que está desarrollada en Adobe Flash y ActionScript 3.