Arquitectura para la configuración de escenarios de aprendizaje móvil, con el uso de la plataforma Moodle (Architecture for configuring mobile learning scenarios, using the Moodle Architecture for configuring mobile learning scenarios)

Published in: Megaprojects: Building Infrastructure by Fostering Engineering Collaboration, Efficient and Effective Integration and Innovative Planning: Proceedings of the 10th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: July 23-25, 2012
Location of Conference: Panama City, Panama
Authors: Gisela T. de Clunie
Sérgio Crespo
Clifton Clunie Torres
Jeanette Riley
Boris Gómez
Kexy Rodríguez Martínez
Olinda de Barraza
Refereed Paper: #184

Abstract

In English:
The development of mobile computing and its application in education, raised a new approach to distance education, called mobile learning (or m-learning), which lets students reach learning anytime and anywhere. This paper presents the design of an architecture to support mobile learning, which facilitates users of online courses, of Technological University of Panama, to interact efficiently, flexibly and seamlessly in a collaborative and customizable environment of interaction and alerts, through smartphones, tablets and multimedia devices based on Android operating system. For this, Service Oriented Architecture (SOA) methodology is used, given that it easies module reuse.


In Spanish:
El desarrollo de la computación móvil y su aplicación en la educación, hizo surgir un nuevo enfoque de educación a distancia, denominado aprendizaje móvil (o m-learning), el cual facilita a los estudiantes el aprendizaje en cualquier momento y desde cualquier lugar. Este trabajo presenta el diseño de una arquitectura de apoyo al aprendizaje móvil, que facilita a los usuarios de los cursos virtuales, de la Universidad Tecnológica de Panamá, interactuar de forma eficiente, flexible y transparente en un ambiente colaborativo y personalizable de interacción y alertas, por medio de smartphones, tablets y reproductores multimedia con sistema operativo Android. Para ello se hace uso de la metodología SOA (Arquitectura Orientada a Servicios) que facilita la reutilización de módulos.