Contenidos Generados por Usuario y su Uso en Comunidades Académicas Virtuales (User Generated Content and Use in Virtual Academic Communities)

Published in: Megaprojects: Building Infrastructure by Fostering Engineering Collaboration, Efficient and Effective Integration and Innovative Planning: Proceedings of the 10th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: July 23-25, 2012
Location of Conference: Panama City, Panama
Authors: Angelica Maria Bejarano Medina
Alexander García Dávalos
Edilmer Vásquez Sarria
Refereed Paper: #89

Abstract

In English:
Advances in software technologies and communications networks have permeated almost every field of human action, including education, making more and more applications and services to support education available. Today, thanks to the mobile phones penetration is very common for users to share user-generated content (UGC) on the mobile social networks. The latter is being exploited in diverse areas as citizen journalism, e-government, and tourism. This paper presents an educational experience about how to leverage mobile user generated contents in educational processes. To validate the concept a pilot study with undergraduate and graduate students was carried out, which allowed a first approach to the use of mobile user generated content for educational purposes. Although it is a first experience, we could evidence a number of problems and issues to be studied further, such as the trouble, which may represent the content synchronization and updates using various tools that are used for content deployment.


In Spanish:
Los avances en las tecnologías de software y las redes de comunicaciones han permeado casi todos los ámbitos de acción del ser humano, entre ellos la educación, haciendo que cada vez sean más las aplicaciones y servicios informáticos de apoyo a la educación. En la actualidad, gracias a la penetración de los teléfonos móviles, es muy común que los usuarios compartan los contenidos generados con sus teléfonos en las redes sociales. Esto último está siendo aprovechado en áreas tan diversas como el periodismo ciudadano, el gobierno electrónico y el turismo. En este artículo se presenta una experiencia académica acerca de cómo aprovechar los contenidos generados por usuario usando teléfonos móviles en procesos educativos. Para validar el concepto, se realizó un piloto con estudiantes de pregrado y postgrado que permitió una primera aproximación a lo que puede ser el uso de los contenidos generados por usuarios móviles con propósitos educativos. A pesar de ser ésta una primera experiencia, se pudieron evidenciar una serie de inconvenientes y aspectos que se deben estudiar más a fondo, como por ejemplo la dificultad que puede representar la sincronización y actualización de los contenidos a través de las diferentes herramientas tecnológicas que se usan en el despliegue de los contenidos.