El trabajo metodológico de las academias como fundamento del espacio común de ingeniería

Published in: Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity: Proceedings of the 11th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology
Date of Conference: August 14-16, 2013
Location of Conference: Cancun, Mexico
Authors: Juan Angel Garza Garza
Gabriel Fernando Martínez Alonso
Amulfo Treviño Cubero
Esteban Báez Villarreal
Technical Paper: #30

Abstract:

In English:
The common area is a tendency engineering focused on promoting cooperation and academic exchange with the aim of improving the quality of higher education, based on harmonization of curricula.This harmonization has the necessary elements of drawing based graduate profiles to skills and ensuring that the curricula provide training for the students. To achieve academies teachers should conduct a methodological that allows them to unify criteria to guide the process of skills development. With these purposes in the Faculty of Mechanical and Electrical Engineering, University Autonoma de Nuevo Leon have been developed, in 2012, a number of methodological workshops order to harmonize the work of the academies, with the participation of Heads of Academies, learning units on the competency model. Displaying development experiences Methodological Workshops with the heads of academy and an assessment thereof, based on the opinions of the participants. Almost unanimously opined that if not done properly the methodological work of the academies will be very difficult the success of competency-based curricula.


In Spanish:
El espacio común de ingeniería es una tendencia enfocada a fomentar la cooperación y el intercambio académico, con el objetivo de elevar la calidad de la educación superior, partiendo de la armonización de planes de estudio. Esta armonización tiene como elementos necesarios la elaboración de los perfiles de egreso en base a competencias y el aseguramiento de que las mallas curriculares garanticen la formación de los estudiantes. Para lograrlo las academias de profesores deben llevar a cabo un trabajo metodológico que les permita unificar criterios para dirigir el proceso de desarrollo de las competencias. Con estos propósitos en la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León se han desarrollado, en el año 2012, una serie de talleres metodológicos con el fin de armonizar el trabajo de las academias, con la participación de los Jefes de Academias, de las unidades de aprendizaje bajo el modelo de competencias. Se muestran las experiencias en el desarrollo de los Talleres Metodológicos con los jefes de academia y se hace una evaluación de los mismos, en base a las opiniones de los asistentes. Es casi unánime la opinión vertida de que si no se realiza adecuadamente el trabajo metodológico de las academias será muy difícil el éxito de los currículos basados en competencias.